Rauw voedsel dieet gezond?


Het rauw voedsel dieet kan een heel sterk dieet óf een gevaarlijk dieet zijn!
Hoe gezond is het rauw voedsel dieet eigenlijk? In Amerika zijn in de loop van de tijd veel onderzoeken geweest naar eventuele problemen met de gezondheid die kunnen optreden door het rauw voedsel dieet. Helaas zijn er meer onderzoeken geweest naar vegetarisch en veganistische dieten, hierdoor werd het rauw voedsel dieet soms vergeten.

Uit deze, helaas karige, onderzoeken blijkt echter wel dat het rauw voedsel dieet helpt tegen verschillende soorten kanker. Het Voedingscentrum meldt echter dat alleen rauw voedsel eten niet gezond is. Zij geven aan dat het voor een mens niet mogelijk is om de grote hoeveelheid rauw voedsel te eten die je nodig hebt om genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen. Hierdoor val je wel degelijk af, maar dit komt door ondervoeding. Ondervoeding kan een zeer groot probleem zijn.
Het voedingscentrum geeft verder aan dat een gevarieerde voeding belangrijk is.
Een stof die mensen met het rauw voedsel dieet bijvoorbeeld missen is de vitamine B12. B12 is namelijk van nature alleen te vinden in dierlijke producten en kritiek voor het rode bloedcel ontwikkeling.

Een ander gevaar kan, door het snelle afvallen, een lage botmassa in de ruggenwervel zijn. Dit kan problemen oplossen met de ruggenwervel. Een laatste bewezen nadeel is een disruptie in de menstruatie cyclus. Dit komt wederom door het snelle gewichtsverlies wat met het rauw voedsel dieet gepaard gaat.

Rauw voedsel dieet en voeding


De keerzijde is dat het rauw voedsel dieet wel rijk is aan voedingsstoffen. Zo zit het vol met vezels en zijn er maar lage hoeveelheden vet en suiker in te vinden. Zoals eerder genoemd, kan een vitamine B12 te kort problemen opleveren. Houd je hiervoor aan de volgende richtlijnen:

  • Eet veel ijzerhoudende maaltijden. In bijvoorbeeld noten en tofu zit veel ijzer.
  • Probeer veel sojabonen te eten, voor de hoeveelheid calcium.
  • Neem supplement vitamine B12 pillen.

Mensen die het rauw voedsel dieet volgen krijgen ongeveer evenveel proteïnen binnen door het eten van grote hoeveelheid plantaardig voedsel. Dit zal dus geen gevaar opleveren.
Zodra je ook geen zuivelstoffen gaat consumeren moet er ook nog op de hoeveelheid vitamine D inname worden gelet. Lage vitamine D waarden kan lijden tot zwakkere botten. Dit kan een gevaar opleveren.

Concluderend is dus dat enkel rauw voedsel eten niet gezond is. Zeker niet zonder een specialist te raadplegen. In combinaties met verschillende substituten kan het rauw voedsel dieet wel gezond gemaakt worden. Over dit onderwerp zijn ook verschillende boeken geschreven die hier dieper op in gaan. Een selectie hiervan vind je aan de rechterkant van het scherm.

Privacy policy